Міжпредметні зв’язки на уроках музичного мистецтва





Учитель музичного мистецтва
Переселенської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Губенко Оксана Володимирівна

  Музика -  це література серця,
 вона починається там,
де закінчується мова.

  Альфонс де Ламартін

Кажуть, що в десять років людина - геній, у двадцять - талант, а в тридцять - звичайна людина. У всіх є здібності, але не всі їх розвивають. Є багато професій на землі. Серед них - учитель. Ця професія - надзвичайна, бо вимагає всебічних знань, безмежної душевної щедрості, мудрої любові до дітей. Тільки щодня з радістю віддаючи себе дітям, можна наблизити їх до музики, заохотити до праці, закласти непорушні моральні основи.
         Своє завдання , як вчителя музичного мистецтва я бачу в тому, щоб навчити дітей цінувати прекрасне, знайомити учнів з видатними творами світового мистецтва, розвивати творчі здібності, креативне мислення, сприяти емоційному розвиткові учнів, навчити дітей формувати свою думку та підтверджувати її аргументами, виховувати повагу до культури нашої держави. Реалізації цього завдання, на мою думку, сприяють міжпредметні зв’язки та інтеграція на уроках музичного мистецтва.
         Урок музичного мистецтва в сучасній школі – це урок краєзнавства, мистецтвознавства, філософії, де поєднуються знання з української та зарубіжної літератури, психології, художньої культури, театрального мистецтва тощо. 
         Я переконана, що музичні твори не можливо вивчати без знань історії, літератури, театрального мистецтва, психології, живопису, архітектури, без культурології, саме тому вважаємо нашу тему «Використання міжпредметних зв’язків на уроках музичного мистецтва з метою розвитку творчого потенціалу учнів» важливою і актуальною, саме тому продовжуємо шукати нові форми і методи реалізації даної теми на уроках музичного мистецтва.
         Актуальність даної роботи полягає в тому, що уроки музичного мистецтва з використанням міжпредметних зв’язків  вміщують цілий арсенал засобів для перетворення фундаментальних цінностей в індивідуальний досвід учня, який полягає в здатності вчитися жити в конкретному соціокультурному просторі.
          Проблема  раціонального  впровадження  міжпредметних  зв’язків  у навчально – виховному  процесі, яка  не  є  за  своєю  сутністю  новою, розроблялася  Я. Коменським, Й. Песталоцці, Дж. Докком, А. Дистервергом, К. Ушинським  тощо.  
       У  ХХ ст. значний  внесок  у  розвиток    теорії з даної теми  зробили психологи  Б. Ананьєв, Є. Кабанова-Меллер, Ю. Самарін, педагоги   Ю. Бабанський,  І. Лернер, В. Максимова, В. Онищук, М. Скаткін. У  їхніх  працях  обґрунтовано  погляд  на  міжпредметні  зв’язки  як  умову  систематизації навчального  процесу.
Уроки з використанням міжпредметних зв’язків характеризуються глибиною, високою інформативністю, фундаментальністю, різноплановістю, що сприяє підвищенню рівня знань учнів. Усі етапи уроку повинні активізувати увагу й роботу учнів. Опанування музичного твору на таких уроках є продуктивним лише за умови синтезу наукового і художнього типів пізнання. Взаємодія різних видів мистецтва на уроці музики спрямована на те, щоб розвивати не лише логічне мислення, інтелект дитини, а й формувати її емоційно-почуттєву сферу. Саме міжпредметні зв’язки  окремих видів мистецтв забезпечують ефективність естетичного виховання. 
Уроки із застосуванням міжпредметних зв’язків  поєднують почуття та знання як учня, так і вчителя. Вони є результатом творчої співпраці учня і педагога, потребують глибокого осмислення і вдумливого вивчення мистецьких творів перш за все самими педагогами.
Мета даної роботи – показати, як міжпредметні зв’язки можна застосовувати на уроках музичного мистецтва.
Суть  навчання щодо використання міжпредметних зв’язків полягає в тому, що це така будова навчального процесу, в якому:
•        окремі розділи тісно поєднані;
•        можливості такого поєднання використовують максимально.
Слід пам’ятати, що використання міжпредметних зв’язків  – це не поєднання, а взаємопроникнення двох або більше предметів. Це не просто поєднання частин, а об’єднання їх у єдине ціле на основі спільного підходу.
Переваги  навчання з використанням міжпредметних зв’язків :
•        відбувається  пожвавлення навчального процесу;
•        відбувається економія навчального часу;
•        уникнення перевтоми.
Структура уроків з міжпредметними зв’язками може бути різноманітною. Усе залежить від мети, завдань, змісту уроків, способів діяльності. Фрагменти цих уроків представлено на персональному блозі.
Використання різних видів мистецтва на уроках музики буде ефективним за умови дотримання принципів діалогу культур та створення багатогранного художньо-естетичного середовища.
При цьому слід урахувати такі функції мистецтва, як пізнавальна, естетична, гедоністична, аксіологічна, комунікативна, соціальна, семіотична, світоглядна.
Використання міжпредметних зв'язків на уроках музичного мистецтва  забезпечується сукупністю традиційних та інноваційних форм і педагогічних технологій:  добір відеоматеріалів та створення власних на каналі You Tube,  створення навчальних комп'ютерних інтегрованих ігор у Google сервісах, рольова і ділова гра , ігри-конкурси, обов’язкові «хвилинки слави» на початку уроку, де учні на уроках музичного мистецтва відкривають для себе поезію через музику. Треба  звертати увагу на віршовий розмір поезії  і музичний розмір та спостерігати  за гармонійним поєднанням поетичного і музичного ритмів. Потрібно підкреслювати  зв’язок із літературою при вивченні поняття « інтонація», бо це те, що зближує нашу мову зі співом і з усією музикою взагалі. Саме тому на уроках музичного мистецтва потрібно  приділяти увагу темам, які виносяться на ЗНО з української літератури, яке найближчим часом відбудеться для учнів -дев’ятикласників.
Слід зазначити, що використання музичних хвилинок поезії було схвально оцінено запорізьким поетом І. Калиниченком.
Мета роботи конкретизується у вирішенні таких завдань:
1) показати доцільність використання міжпредметих зв’язків через технології, які вчитель використовує на власних уроках;
2)     визначити вплив технологій на розвиток творчого потенціалу учнів;
3)   спрямувати роботу учнів на самостійну розробку творчих проектів із обов’язковим використанням технологій, запроваджених на уроках музичного мистецтва.
Використання співдружності різних видів мистецтва на уроках музики сприяє формуванню в учнів навичок самостійної роботи з різними джерелами, дозволяє оптимально враховувати індивідуальні здібності й нахили учнів. Формується творчий підхід до узагальнення, тлумачення отриманої інформації та уміння переносити набуті знання в нові умови і на їх основі робити висновки. Перенесення знань та емоцій, що сформувалися в спілкуванні з одним видом мистецтва, в одній ситуації на інші види мистецтва, приводить до глибшого пізнання мистецьких творів, виявлення в них спільного та відмінного, під час чого розкриваються як зовнішні, так і глибокі внутрішні зв'язки. Це приводить до широких узагальнень нових знань та емоцій, формує в учнів навички до комплексного розгляду явищ. Цілеспрямовується художньо-творча діяльність учнів, підвищується рівень естетичних і мистецтвознавчих інтересів,  здатність учнів до діалогічного спілкування в галузі мистецтва, збагачуються знання та комунікативні уміння учнів на рівні образної мови. 
Підсумовуючи, слід зазначити, що використання міжпредметних зв’язків на уроках музичного мистецтва має колосальний освітній потенціал, комплексно впливає на становлення та подальший розвиток особистості дитини, її психоемоційної сфери, інтелектуальних здібностей, морально-етичних та естетичних поглядів, духовних запитів.



Немає коментарів:

Дописати коментар