"Використання ікт на уроках"




Вчитель музичного мистецтва
 Переселенської школи І-ІІІ ступенів
 Губенко Оксана Володимирівна

Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп'ютерів надають велику увагу на виховання дитини і його сприйняття навколишнього світу. Істотно змінюється і характер його улюбленої практичної діяльності - гри, змінюються і його улюблені герої і захоплення. Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати за різними каналами: підручник, довідкова література, лекція вчителя, конспект уроку.
 Але, сьогодні, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно. Мозок дитини, налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, набагато легше сприйме запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа засобів.
 Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше викладачам важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер же, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальних запитів кожного учня.

 Успішність інформатизації України значною мірою залежить від вдалого вирішення проблем інформатизації освіти. Перед сучасною освітою стоїть завдання – адаптація учнів до життя в інформаційному суспільстві через формування відповідних інформативних та інформаційних компетентностей у навчанні. Інформатизація освіти виступає одним із провідних напрямів підвищення результативності навчального процесу.
 Інтегровані курси «Мистецтво», «Художня культура» в загальноосвітньому навчальному закладі – особливі предмети, що забезпечують духовно-творчий розвиток учнів. Зрозуміло, що інформаційно-комунікаційні технології (далі – ІКТ) не можуть замінити художню творчість учнів. Разом із тим, дані шкільні предмети несуть у собі значний потенціал для використання ІКТ. І є тим, художньо-естетичним середовищем, що розвиває творчі здібності, естетичний смак учнів, підвищує інтерес до предметів, виховує почуття прекрасного. Крім того, застосування ІКТ у навчально-виховному процесі дає можливість реалізувати ідеї індивідуалізації та диференціації навчання.
 Використання інформаційних технологій у школі є достатньо складною проблемою, яка вимагає детального наукового вивчення, психолого-педагогічного обґрунтування. Інша важлива проблема – комп’ютер не завжди є загальнодоступним засобом навчання.
 Використання сучасних ІКТ під час навчально-виховного процесу має такі основні переваги:
- здійснюється диференціація навчального процесу;
- забезпечується діалогова взаємодія учня з моделями відповідних явищ і процесів;
- здійснюється ефективна діагностика інтелектуального та психічного рівня розвитку;
- уможливлюється створення на цій основі відповідної моделі учня з управлінням його навчальною діяльністю;
 -розширюється контроль за навчальною діяльністю учнів і забезпечується на цій основі зворотний зв’язок;
- удається значно підвищити рівень зацікавленості учнів у навчальній
- діяльності завдяки внесенню елементів новизни;
- розвиваються творчі здібності, підвищується пізнавальна активність учнів у навчальному процесі.
 Термін «інформаційно-комунікаційні» є об’єднуючим для різних варіантів технологій і вказує на специфіку інтерактивного навчання – діалог у системі «користувач – комп’ютер».
 На мій погляд, теорія й практика свідчать про те, що найвагоміших результатів у навчальній діяльності можна досягти лише шляхом ефективного застосування різних методів, форм і засобів навчання, у тому числі й ІКТ.
 Упровадження сучасних технологій у освітню практику, зокрема на уроках художньої культури та музичного мистецтва, на мій погляд, відкриває нові можливості щодо особистісного розвитку учнів, збагачення їх емоційно-естетичного досвіду під час сприймання навколишнього світу, художньо-практичній діяльності, інтерпретації, оцінювання творів різних видів мистецтва, а також формування ціннісних орієнтирів, потреби в творчій самореалізації та духовно-естетичному самовдосконаленні. У практичній діяльності використовую ІКТ на уроках із мультимедійною та комп'ютерною підтримкою.

 Застосовуючи ІКТ на уроках, досягаю мети – зробити урок сучасним
 (із точки зору використання технічних засобів); наблизити його до світосприймання сучасного учня, який вважає за краще використовувати інформацію, здобуту за допомогою технічних засобів; установити стосунки
 взаєморозуміння, взаємодопомоги між учителем і учнем. Це допомагає емоційно й образно подати матеріал.
На уроках художньої культури доцільно застосовувати різноманітні педагогічні підходи і технології, методичні прийоми, інформаційні матеріали. Кожна тема має інтерпретуватися учителем по-різному. Головне – розкрити основні положення програми щодо видової, жанрової та стильової специфіки мистецтва.
 Допоможе у цьому комп’ютер, мережа Інтернет. Існує безліч програм для роботи з різними файлами на комп’ютері. Так, робота з Web-сайтами допомагає у підготовці до уроків, у пошуку цікавого матеріалу, аудіо- та відеозаписів, ілюстрацій та допоміжного матеріалу з літератури, історії, інших видів мистецтва.
 Інша група програм – це музичні програвачі: Windows Media Player , Win Amp, Keyboard Piano, які надають можливість виконати будь-яку мелодію на клавіатурі комп’ютера, використовуючи різні музичні інструменти, бачити, як рухається мелодія.
 Музичні реактори допомагають створити матеріал до музичних вікторин, надають можливість прослухати тему або музичний фрагмент, не повторюючи музичний твір повністю; допомагають відділити аудіо від відео, зменшити звук, транспонувати і попрацювати з темпом, додати спецефекти (програми Audacity, Adobe Audition).
 Важливу роль на уроці відіграє наявність ілюстративного матеріалу (зображення, відео). Відеоредактори допомагають швидко відокремити фрагмент для перегляду на уроці, прибрати звук, поєднати ілюстрації та відео, додати музику, створити відеокліп (програми Virtual Dub, AVS Video Converter).
 У роботі з дизайном зображення використовуються програми «Студія колажу» та «Фотодекор». Вони допомагають зробити ілюстрації в одному стилі, виділити важливе, зробити рамку, створити колаж, скласти ребус тощо.
 Користуючись матеріалом, створеним за допомогою названих вище програм, можна створити різні проекти, презентації, які можна використати як на уроках, так і позакласній роботі.

 Комп’ютер використовуємо на різних етапах уроку, а саме:
- під час вивчення нового матеріалу;
- закріплення набутих знань, відпрацювання навчальних умінь і навичок; практичного застосування знань, умінь і навичок;
- узагальнення та систематизації знань.
 При цьому для учнів комп’ютер є учителем, робочим інструментом, об’єктом вивчення, ігровим середовищем.
Результативність використання ІКТ у навчально-виховному процесі є
 високою через те, що школярі постійно залучаються до художньо-творчої діяльності, що сприяє формуванню художньо-практичної та інформаційної
 компетентності.
 Намагаюсь не захоплюватися створенням і використанням презентацій, у яких переважно реалізується репродуктивна діяльність дітей, а використовую комплекс засобів ІКТ з метою розвитку творчості учнів. Зрозуміло, що можуть виникати певні проблеми при використанні ІКТ: недостатня комп’ютерна оснащеність навчальних кабінетів; не в усіх учнів є комп'ютери в домашньому користуванні; при недостатній мотивації до роботи учні часто відволікаються на ігри, музику, перевірку характеристик комп’ютера; існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, учитель перейде від розвивального навчання до наочно- ілюстративних методів. Шляхи вирішення зазначених проблем убачаю в
 забезпеченні навчальних кабінетів комп’ютерною технікою, диференціації домашнього завдання відповідно до рівня володіння учнями комп’ютерних технологій, забезпеченні мотивації на уроках музичного мистецтва . Використання засобів ІКТ сприяють формуванню моделі учня, який здатний проявляти творчу ініціативу, реалізовувати художньо-творчі здібності, самостійно здобувати знання, уміло, раціонально та творчо використовувати ІКТ.

 Таким чином, введення у навчально-виховний процес інформаційно-комунікаційних технологій підвищує якість цього процесу. Допомагає сформувати в учнів художньо-практичні та інформаційні компетенції, що досягається в результаті активної, умотивованої, напруженої роботи з навчальними матеріалами, комп'ютерними моделями, інформаційними джерелами та в тісній співпраці з учителем.

Немає коментарів:

Дописати коментар