Виховний потенціал позашкільної освіти та її роль у формуванні обдарованої особистості





Вчитель музичного мистецтва
Переселенської ЗОШ І-ІІІ ступенів
    Губенко Оксана Володимирівна

Питання розвитку творчої особистості не є вчорашнім, нинішнім чи завтрашнім. Воно є постійним для суспільства в цілому і для освіти зокрема. Змінюється лише динаміка його гостроти: чим проблемнішим є суспільство, тим воно гостріше і тим важливіша роль у ньому віддається нам, позашкільникам. У листі МОН молодьспорту від 28.08.12 року «Про методичні рекомендації з питань позашкільної освіти» зокрема йдеться:
 «Створювати додаткові умови для самовизначення, саморозвитку, самореалізації особистості, формування моральних якостей у дітей та підлітків, соціально-громадського досвіду; сприяти професійній орієнтації, розвитку творчих здібностей – такі завдання сьогодні покладає держава на систему позашкільної освіти.»

Основними завданнями навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах у 2016-2017 н.р. залишаються: забезпечення безперервності та наступності навчання і виховання; гармонійне поєднання інтересів особистості, суспільства, держави у питаннях творчого та інтелектуального розвитку дітей і молоді; спрямування педагогічних технологій, інноваційних процесів на особистість дитини, на розкриття її здібностей, на задоволення інтересів і потреб у самовизначенні, на орієнтацію підростаючого покоління на здоровий спосіб життя.

Педагоги покликані сприяти соціальній адаптації особистості у реальному житті, у відкритій системі соціалізації і розглядаються як найбільш демократичний та гнучкий засіб залучення сім'ї до співпраці у вихованні та розвитку дітей і підлітків.

Я далека від думки, що це просто слова або високі гасла – це насправді наша робота: щоденна, непроста, малооплачувана, але матеріально витратна, часто морально-виснажлива, зате така необхідна особливо у наш час.

Усім добре відомо, що до позашкільної освіти залучаються діти різних вікових, соціальних категорій і з неоднаковим рівнем розвитку: розумового, фізичного, особистісного. Хотілося б багато років особливу увагу приділяти роботі з обдарованими дітьми.
 Кажуть, що усі діти народжуються з якимось даром. Наше завдання його побачити і розвивати. Завдання дитини – бути активним у процесі розвитку. Спочатку розберімося, що ж таке творча активність? За визначенням, це особистісне утворення динамічного характеру, що є комплексом інтелектуальних, емоційних, характерологічних властивостей, які дозволяють особистості продуктивно використовувати творчість у будь-якій діяльності. Розвиток творчої активності – процес прогресивних змін у часі і просторі, що відображається у кількісних, якісних і структурних перетвореннях особистості як цілісної системи і полягає в керованому розвитку її творчих здібностей та інтелекту на основі пробудження інтересу до творчої діяльності, оволодіння методами творчого здобуття знань, формуванням індивідуального стилю творчої поведінки.
 
У позашкільній діяльності дитина не просто відтворює те, що засвоює. Завдяки своїй унікальності і неповторності, вона розвиває, доповнює знання та навички, вдосконалює їх. Саме в цьому полягає закон творчої поведінки і методики позашкільного педагогічного процесу, яка будується на обов’язковому заохоченні різнобічного творчого самовиявлення школярів, багатстві вражень, створенні оптимальних особистісних стосунків, котрі є джерелом продуктивної творчої діяльності дитячої спільності. Тому принципове значення має розгляд позашкільного педагогічного процесу як цілісної системи безперервної освіти, формування її у специфічних умовах життєдіяльності – у сфері дозвілля.
 
Позашкільні установи мають яскраво виражену специфіку впливу на особистість дитини. Передусім, це добровільність і право вибору занять, різноманітність і альтернативність спілкування як з однолітками, так і з педагогами, керівниками гуртків, клубів чи студій, диференційованість за інтересами та захопленнями, унікальні можливості щодо інтелектуального та творчого становлення. Незважаючи на те, що позашкільні заклади є складовою державно-суспільної освіти та виховання дитини, вони мають певну автономію і становлять самостійну систему виховання, навчання та освіти школярів у вільний час. На жаль, це стосується і фінансування (горезвісний «другий кошик»).
 
У ряді досліджень доведено, що у позашкільних закладах створені найбільш сприятливі умови щодо розвитку творчого потенціалу особистості, її задатків та здібностей. Зокрема виховний потенціал позашкільного закладу зумовлений такими факторами і обставинами:
-          особливі відносини, які найкращим чином залучають кожну дитину до активної перетворюючої діяльності;
-          гарантія і забезпечення можливості практичного здійснення розвитку творчих інтересів і здібностей;
-          вільний вибір будь-якого виду діяльності;
-          наявність технологій виховання всебічно розвиненої гармонійної особистості; створення такого типу відносин, за якими сама особистість прагне максимальної реалізації сил і здібностей.
При цьому головною метою позашкільних закладів є забезпечення потреб у творчій самореалізації, здобуття додаткових знань, умінь та навичок за інтересами та вибором.
  Ефективність роботи щодо розвитку творчих здібностей саме в молодших школярів залежить від дотримання ряду умов. Передусім, завдання, які пропонуються їм, повинні бути спрямовані не лише на відпрацювання правила або алгоритму, а містити і такі компоненти, які вимагають здогадки, нестандартного підходу, творчого мислення тощо. З цією метою бажано запропонувати дітям завдання, котрі мають декілька рівноцінних і загальноприйнятих вирішень. Виконуючи такі завдання, дитина має можливість переконатися, що їх розв'язання в ряді випадків може мати кілька варіантів. Отже, виконання такого роду завдань дозволить розвити творчий підхід, самостійно приймати рішення у використанні того або іншого прийому чи засобу. Тобто у школярів поступово виробляється творчий стиль діяльності, здійснюється розвиток уяви, здатність втілювати свої задуми в реальність.
 
Найбільша роль тут відводиться нам, педагогам – керівникам гуртків. Навчально-виховний процес слід насичувати такою творчою діяльністю, яка б сприяла повному задоволенню і розвитку пізнавальних можливостей молодших школярів, надавала їм максимальну свободу для творчого просування, пробуджувала прагнення цікаво провести дозвілля, тобто він повинен передбачати органічне поєднання нашої професійної діяльності з творчими намірами і діями дітей в єдиному пізнавально-творчому процесі. Переживання успіху, в той же час, викликає позитивне ставлення до творчої діяльності, сприяє набуттю певного життєвого досвіду, навичок самостійної діяльності і поведінки, більш чіткого усвідомлення загальної і часткової цілі. Внаслідок цього з'являється свідоме прагнення до самоосвіти, самовдосконалення, самоаналізу, набуття відповідних вмінь та навичок щодо творчого розв'язання проблем, не зупинятися на півдорозі, тобто поступово здійснюється становлення тих властивостей і якостей, які є складовими творчих здібностей особистості.
 
Важливо допомогти молодшому школяреві пізнати себе, свої здібності, нахили. І саме впровадження ідей гуманізації в практичну діяльність позашкільних закладів з орієнтацією на творчу обдарованість дитини – основний шлях вирішення цього питання. Тому поряд із формуванням національної самосвідомості, оволодінням дітьми засобами рідної мови, історії, культури, мистецтва, народних традицій і звичаїв у центр уваги педагогічних працівників позашкільних закладів повинна бути поставлена проблема своєчасного виявлення обдарованих дітей шляхом ранньої і поетапної діагностики, використання стимулюючих засобів щодо розвитку їхніх творчих потенційних можливостей.
 
Розвиток творчої активності дітей старшого шкільного віку переходить у процеси вищого рівня – пошукової, дослідницької та експериментальної роботи. Вони будуть ефективним, якщо така робота здійснюється у тісній взаємодії школи та позашкільних навчальних закладів. Це співробітництво обопільно корисне: практична творча діяльність, яку здійснює особистість у гуртку, творчому об'єднанні позашкільного навчального закладу, стимулює її пізнавальну та творчу активність і вимагає наявності теоретичних знань, здобутих під час навчання у школі; загальноосвітня школа зацікавлена у найширшому використанні теоретичних знань у практичній діяльності, на основі якої діти переконуються у їх істинності, і що сприяє їх інтелектуальним та творчим здобуткам.
 
Найвище ж досягнення будь-кого з педагогів я би виокремила трьома пунктами:
-          продовження справи вихованцями;
-          практичне застосування знань, умінь і навичок, здобутих через позашкільну освіту, у подальшому навчанні, побуті, одним словом – у самостійному житті;
-          пам’ять про проведений на заняттях гуртків час і через багато років. 

Цього щиро бажаю нам і всім позашкільникам нашої країни.

Немає коментарів:

Дописати коментар